Średnia ocena modelu na podstawie opinii »
użytkowników publikowanych w dziale »
opinie kierowców - oceń swoje auto »
eeeee
brak opinii

Ferrari 296

Ferrari 296

Ferrari 296 to jeden z najważniejszych modeli włoskiego producenta w XXI wieku. Jako pierwszy od dekad drogowy model Ferrari z silnikiem V6, 296 wyznaczał nową erę dla marki, łącząc elektryfikację z emocjonującymi osiągami.

Narodziny Ferrari 296 GTB (2021)

Ferrari zaprezentowało model 296 GTB (Gran Turismo Berlinetta) w czerwcu 2021 roku jako hybrydowego następcę Ferrari F8 Tributo, choć umiejscowienie go w gamie było nieco inne. 296 GTB miał być propozycją bardziej kompaktową i zwinniejszą niż modele V8, ale jednocześnie nawiązywać do historycznych Ferrari z silnikami V6, takich jak Dino 206 GT i 246 GT.

Pod maską znalazł się zupełnie nowy silnik 3.0 V6 biturbo (kod F163), rozwijający 663 KM. Współpracował on z jednostką elektryczną o mocy 167 KM, co dawało łącznie 830 KM i 740 Nm momentu obrotowego. Napęd trafiał na tylne koła za pośrednictwem 8-biegowej skrzyni dwusprzęgłowej. Hybrydowy układ pozwalał na jazdę w trybie całkowicie elektrycznym na dystansie około 25 km.

Z aerodynamicznego punktu widzenia, 296 GTB było jednym z najbardziej dopracowanych modeli Ferrari. Aktywny spojler generował dodatkowy docisk, a wloty powietrza i dyfuzor optymalizowały przepływ powietrza. Całość ważyła 1470 kg, co w połączeniu z niskim środkiem ciężkości zapewniało wyjątkową zwinność.

296 GTS – wielkie otwarcie... dachu (2022)

W 2022 roku Ferrari wprowadziło wersję 296 GTS (Gran Turismo Spider), czyli odmianę z otwieranym dachem. GTS zachował wszystkie zalety GTB, ale dodał składany dach typu hardtop, który otwierał się w około 14 sekund.

Pomimo nieco większej masy (około 70 kg więcej niż GTB), GTS zachował niemal identyczne osiągi, przyspieszając do 100 km/h w 2,9 sekundy i osiągając prędkość maksymalną przekraczającą 330 km/h.

296 GTB Assetto Fiorano – lżejsza i szybsza wersja torowa

Dla klientów szukających maksymalnej wydajności na torze, Ferrari zaprezentowało pakiet Assetto Fiorano, który obejmował:

  • odchudzoną konstrukcję (redukcja masy o 15 kg dzięki panelom z włókna węglowego i lżejszemu wydechowi z tytanu),
  • zawieszenie z regulowanymi amortyzatorami Multimatic,
  • przedni splitter zwiększający docisk o dodatkowe 10 kg,
  • opony Michelin Pilot Sport Cup 2 R o torowej charakterystyce.

Dzięki tym zmianom wersja Assetto Fiorano oferowała jeszcze lepsze osiągi na torze, stając się najbardziej agresywną wersją GTB.

Ferrari 296 Challenge – torowa bestia (2023)

W 2023 roku Ferrari poszło krok dalej, prezentując wyścigowy model 296 Challenge przeznaczony do rywalizacji w serii Ferrari Challenge. Wersja ta została pozbawiona układu hybrydowego, a moc silnika V6 podniesiono do około 700 KM.

Zmiany w stosunku do wersji seryjnej obejmowały również m.in.:

  • Nowe aero – agresywny pakiet aerodynamiczny generujący ponad 870 kg docisku przy 250 km/h,
  • Zwiększoną sztywność nadwozia,
  • Nowy system hamulcowy z karbonowo-ceramicznymi tarczami,
  • Przekonfigurowane zawieszenie, zoptymalizowane pod torową jazdę.

296 XX – eksperymentalne szaleństwo Ferrari (2024)

Ferrari w 2024 roku zaprezentowało model 296 XX, który był ekstremalną wersją torową, inspirowaną słynnymi XX-programami marki. Samochód został jeszcze bardziej odchudzony, wyposażony w dodatkowy pakiet aerodynamiczny oraz zwiększoną moc (prawdopodobnie do około 850-900 KM).

Co przyniesie przyszłość?

Ferrari 296 stało się jednym z najważniejszych modeli marki, łącząc legendarną precyzję prowadzenia z nowoczesnym układem hybrydowym. Od pierwszej wersji GTB po ekstremalne XX, 296 wyznacza nowy standard w świecie supersamochodów.

Czy przyszłe wersje modelu pójdą w kierunku jeszcze większej mocy i mniejszej masy? Tego jeszcze nie wiadomo, ale jedno jest pewne – Ferrari nie zwalnia tempa, a 296 już teraz zapisało się w historii jako jeden z najbardziej innowacyjnych modeli marki.

Ceny nowych modeli