Ferrari GTC4Lusso to jedna z najbardziej nietypowych konstrukcji w gamie włoskiej marki – luksusowe, czteromiejscowe grand tourer o nadwoziu shooting brake i napędzie na cztery koła.
Model ten zadebiutował w 2016 roku jako następca Ferrari FF, rozwijając koncepcję praktycznego, lecz wciąż ekstremalnie szybkiego samochodu sportowego.
Debiut modelu Ferrari GTC4Lusso (2016)
Światowa premiera Ferrari GTC4Lusso miała miejsce podczas Geneva Motor Show w marcu 2016 roku. Był to model, który kontynuował filozofię swojego poprzednika, Ferrari FF, jednak wprowadzał liczne ulepszenia stylistyczne, technologiczne i mechaniczne.
Stylistyka i aerodynamika
Nowe nadwozie było bardziej agresywne, ale jednocześnie smuklejsze i bardziej aerodynamiczne niż FF. Charakterystycznym elementem stały się cztery okrągłe tylne światła, nawiązujące do klasycznych modeli Ferrari, a także nisko osadzona linia dachu, podkreślająca sportowe proporcje.
Silnik i napęd
Pod maską znalazł się ulepszony silnik V12 o pojemności 6.3 litra, generujący 690 KM i 697 Nm momentu obrotowego. Napęd był przekazywany na cztery koła za pośrednictwem unikalnego systemu 4RM Evo, który zapewniał lepszą trakcję w trudnych warunkach, ale jednocześnie zachowywał typowe dla Ferrari sportowe prowadzenie.
Wnętrze i technologia
Kabina GTC4Lusso została całkowicie przeprojektowana. Po raz pierwszy w Ferrari pojawił się nowoczesny system multimedialny z 10,25-calowym ekranem dotykowym, a pasażerowie mogli cieszyć się wykończeniem z najwyższej jakości skóry i włókna węglowego.
Ferrari GTC4Lusso T (2016) – wersja z silnikiem V8
Kilka miesięcy po premierze wersji V12, Ferrari zaprezentowało model GTC4Lusso T, który w przeciwieństwie do standardowego GTC4Lusso posiadał:
- Silnik V8 biturbo o pojemności 3.9 litra (610 KM, 760 Nm).
- Napęd wyłącznie na tylną oś (zamiast AWD).
- Nieco niższą masę własną, co poprawiło zwinność samochodu.
GTC4Lusso T był skierowany do klientów, którzy rzadziej korzystali z pełni mocy V12 i szukali "bardziej codziennej" wersji Ferrari shooting brake. Dzięki redukcji masy i innej charakterystyce układu napędowego, wersja T zapewniała lepszą zwinność, szczególnie na suchych nawierzchniach.
Ferrari GTC4Lusso oferowało szerokie możliwości personalizacji w ramach programu Ferrari Tailor Made, który pozwalał klientom na niemal dowolne modyfikacje wnętrza i nadwozia. W ramach tej oferty powstało kilka unikalnych egzemplarzy o ekskluzywnym wykończeniu, np. wersje inspirowane klasycznymi Ferrari 250 GT Lusso.
Koniec produkcji (2020)
Pod koniec 2020 roku Ferrari zakończyło produkcję modelu GTC4Lusso i jego odmiany T. Następca tego modelu nie pojawił się od razu – w ofercie marki przez jakiś czas brakowało czteromiejscowego GT.
Jednak już w 2022 roku Ferrari zaprezentowało Ferrari Purosangue – pierwszy SUV marki, który przejął rolę praktycznego samochodu sportowego o napędzie na cztery koła. Choć nie jest bezpośrednim następcą GTC4Lusso, to w dużej mierze kontynuuje jego filozofię, łącząc mocarny silnik V12 z luksusem i wszechstronnością.


