Ferrari F8 Tributo zostało zaprezentowane w 2019 roku jako następca modelu 488 GTB, kontynuując linię średniosilnikowych supersamochodów włoskiej marki.
Model ten był rozwinięciem technologicznym poprzednika, zachowując silnik V8 twin-turbo o pojemności 3,9 litra – jednak o mocy zwiększonej do 720 KM i 770 Nm momentu obrotowego. Była to jednostka napędowa bazująca na silniku z limitowanego Ferrari 488 Pista, co pozwoliło na poprawienie osiągów i aerodynamiki.
F8 Tributo od początku był przedstawiany jako swoisty hołd dla silników V8 Ferrari, które zdobywały liczne nagrody w konkursie International Engine of the Year. Nowy model miał bardziej agresywny design inspirowany rozwiązaniami z motorsportu oraz zmodyfikowaną aerodynamikę, opartą na doświadczeniach Ferrari w Formule 1. Zastosowano m.in. S-Duct, czyli system poprawiający docisk aerodynamiczny z przodu, oraz nową generację układu kontroli trakcji Ferrari Dynamic Enhancer (FDE+).
Ferrari F8 Spider
Równolegle z wersją coupé zaprezentowano Ferrari F8 Spider, czyli wersję z twardym dachem składanym automatycznie w czasie 14 sekund. Samochód zachował osiągi wersji Tributo, z prędkością maksymalną 340 km/h i przyspieszeniem 0-100 km/h w 2,9 sekundy. F8 Spider był skierowany do klientów poszukujących połączenia sportowego charakteru z możliwością jazdy w stylu gran turismo.
Ferrari F8 - wersje specjalne wersje i modernizacje
Mimo, że Ferrari F8 nie doczekało się oficjalnych, ekstremalnych wersji torowych, jak to miało miejsce w przypadku 488 Pista, to marka przygotowała kilka specjalnych odmian oraz modernizacji, głównie w ramach personalizacji Tailor Made i edycji limitowanych.
1. Ferrari F8 Tributo by Tailor Made
Ferrari oferowało szerokie możliwości konfiguracji modelu F8 w ramach swojego programu personalizacji. Klienci mogli wybierać unikalne lakiery, wzory tapicerki, materiały wnętrza i detale aerodynamiczne. Niektóre specjalne egzemplarze były inspirowane historycznymi modelami marki, np. F8 Tributo z malowaniem nawiązującym do legendarnego Ferrari 308 GTB.
2. Ferrari F8 Spider Azzurro Monaco
Była to limitowana wersja zaprezentowana jako hołd dla klasycznych modeli Ferrari, utrzymana w charakterystycznym błękitnym kolorze Azzurro Monaco. Model ten był pokazem możliwości programu personalizacji i miał unikalne elementy wnętrza oraz nadwozia.
3. Ferrari F8 N-Largo by Novitec
Jednym z najbardziej rozpoznawalnych tunerskich projektów dla F8 był Novitec N-Largo, który otrzymał poszerzony bodykit, nową mapę silnika zwiększającą moc do 818 KM oraz zmodyfikowane zawieszenie. Dzięki tym zmianom, osiągi F8 N-Largo jeszcze bardziej zbliżyły się do hipersamochodów.
Koniec produkcji i następca
W 2023 roku Ferrari stopniowo zaczęło wycofywać model F8 Tributo z oferty, zastępując go nową generacją hybrydowych supersamochodów, takich jak Ferrari 296 GTB. Model ten, choć nie jest bezpośrednim następcą F8, kontynuuje filozofię lekkiego, dynamicznego samochodu sportowego, jednak z wykorzystaniem napędu hybrydowego plug-in.
F8 pozostaje jednym z ostatnich modeli Ferrari wyposażonych w czysto spalinowy silnik V8 bez wsparcia elektryfikacji, co czyni go szczególnie cenionym przez kolekcjonerów i miłośników klasycznych jednostek napędowych Ferrari.
Ferrari F8 Tributo i jego wersja Spider były jednym z najbardziej udanych supersamochodów Ferrari pod względem sprzedaży i osiągów. Model ten wprowadził wiele technologii pochodzących z motorsportu, zachowując przy tym klasyczne cechy Ferrari – piękny design, lekkość i wyjątkowe osiągi. Wersje limitowane i personalizowane edycje sprawiły, że Ferrari F8 zapisało się w historii jako jedno z ostatnich "czystych" Ferrari V8 przed epoką hybrydyzacji.


