
Ferrari FXX to jedno z najbardziej ekskluzywnych i zaawansowanych technologicznie aut torowych stworzonych przez Ferrari.
Zadebiutowało w 2005 roku jako rozwinięcie modelu Ferrari Enzo, jednak w odróżnieniu od swojego pierwowzoru, było to auto przeznaczone wyłącznie do jazdy po torze i nie mogło być homologowane na drogi publiczne.
Ferrari FXX powstało jako część programu badań i rozwoju, w którym właściciele samochodów pełnili rolę testerów, dostarczając Ferrari cennych informacji na temat osiągów i prowadzenia pojazdu. Wszystkie auta były serwisowane i przechowywane przez Ferrari, a ich użytkownicy mieli możliwość uczestnictwa w specjalnie organizowanych dniach testowych na różnych torach na świecie.
Ferrari FXX (2005–2007) – pierwotna wersja
Podstawowy model Ferrari FXX był oparty na Ferrari Enzo, jednak otrzymał szereg modyfikacji technicznych, dzięki którym jego osiągi znacznie przewyższały seryjną wersję. Najważniejsze zmiany względem Enzo:
- Silnik: 6,3-litrowy V12 (zwiększona pojemność z 6,0 l), moc zwiększona do 800 KM (wzrost o 100 KM względem Enzo).
- Skrzynia biegów: ulepszona sekwencyjna skrzynia F1, której czas zmiany biegów wynosił 100 ms (o połowę krócej niż w Enzo).
- Aerodynamika: znacznie poprawiona, w tym duże tylne skrzydło i bardziej agresywne splittery, generujące 40% więcej docisku niż w Enzo.
- Masa: redukcja masy o około 100 kg dzięki zastosowaniu lekkich materiałów, takich jak włókno węglowe i aluminium.
- Układ hamulcowy: ceramiczne tarcze hamulcowe większej średnicy, zapewniające lepszą skuteczność hamowania.
- Elektronika: system telemetrii przesyłający dane w czasie rzeczywistym do inżynierów Ferrari.
Ferrari wyprodukowało jedynie 30 egzemplarzy FXX, a jeden dodatkowy egzemplarz trafił do Michaela Schumachera jako wersja specjalna.
Ferrari FXX Evo (2007–2009) – pierwsza modernizacja
W 2007 roku Ferrari zaprezentowało wersję FXX Evoluzione, czyli zmodernizowaną wersję FXX, która otrzymała kolejne ulepszenia na bazie doświadczeń zdobytych podczas torowych testów. Najważniejsze zmiany w FXX Evo:
- Moc silnika wzrosła do 860 KM przy 9500 obr./min.
- Poprawiona aerodynamika, zwiększająca docisk o 25% w porównaniu do bazowego FXX.
- Nowy system kontroli trakcji, pozwalający kierowcy na wybór poziomu ingerencji elektroniki w zależności od warunków na torze.
- Skrócony czas zmiany biegów do 60 ms, co czyniło skrzynię jeszcze bardziej responsywną.
- Jeszcze lżejsza konstrukcja, dzięki kolejnym optymalizacjom materiałowym.
Łącznie wszystkie egzemplarze FXX mogły zostać ulepszone do specyfikacji Evo w ramach programu modernizacji Ferrari.
Ferrari FXX-K (2014–2017) – kolejna generacja torowego Ferrari
Po zakończeniu programu FXX, Ferrari zaprezentowało kolejne ekstremalne auto torowe – Ferrari FXX-K. Był to model oparty na LaFerrari, ale podobnie jak poprzednik, przeznaczony wyłącznie na tory wyścigowe i oferowany wyłącznie dla klientów biorących udział w specjalnym programie Ferrari. Najważniejsze cechy FXX-K:
- Napęd hybrydowy – pierwszy raz w historii Ferrari zastosowało napęd elektryczny w aucie z serii FXX.
- Silnik V12 6.3 + system KERS, łączna moc: 1050 KM (860 KM z silnika spalinowego + 190 KM z jednostki elektrycznej).
- Jeszcze bardziej zaawansowana aerodynamika – aktywne elementy aerodynamiczne zwiększające docisk.
- System HY-KERS optymalizujący przepływ energii elektrycznej w zależności od stylu jazdy.
Wyprodukowano 40 egzemplarzy FXX-K, które podobnie jak poprzednie modele, były serwisowane przez Ferrari i wykorzystywane w ramach ekskluzywnego programu.
Ferrari FXX-K Evo (2017–) – najnowsza ewolucja
W 2017 roku Ferrari wprowadziło do sprzedaży wersję FXX-K Evo, która była jeszcze bardziej ekstremalną wersją FXX-K. Najważniejsze zmiany w FXX-K Evo:
- Poprawiona aerodynamika – nowe elementy poprawiające docisk o 23% względem FXX-K i aż o 75% w porównaniu do LaFerrari.
- Zmodyfikowane zawieszenie – poprawiające stabilność przy dużych prędkościach.
- Redukcja masy, choć Ferrari nie podało dokładnych wartości.
- Dodatkowe elementy aerodynamiczne – w tym nowy tylny spoiler i większy dyfuzor.
Produkcja FXX-K Evo była jeszcze bardziej limitowana niż wcześniejszych modeli, a część egzemplarzy FXX-K została zmodernizowana do wersji Evo w ramach programu Ferrari.
Seria FXX pozostaje jedną z najbardziej ekskluzywnych i zaawansowanych technologicznie serii Ferrari, dostępnych wyłącznie dla wybranych klientów marki.