Średnia ocena modelu na podstawie opinii »
użytkowników publikowanych w dziale »
opinie kierowców - oceń swoje auto »
eeeee
brak opinii

Ferrari FXX

Ferrari FXX

Ferrari FXX to jedno z najbardziej ekskluzywnych i zaawansowanych technologicznie aut torowych stworzonych przez Ferrari.

Zadebiutowało w 2005 roku jako rozwinięcie modelu Ferrari Enzo, jednak w odróżnieniu od swojego pierwowzoru, było to auto przeznaczone wyłącznie do jazdy po torze i nie mogło być homologowane na drogi publiczne.

Ferrari FXX powstało jako część programu badań i rozwoju, w którym właściciele samochodów pełnili rolę testerów, dostarczając Ferrari cennych informacji na temat osiągów i prowadzenia pojazdu. Wszystkie auta były serwisowane i przechowywane przez Ferrari, a ich użytkownicy mieli możliwość uczestnictwa w specjalnie organizowanych dniach testowych na różnych torach na świecie.

Ferrari FXX (2005–2007) – pierwotna wersja

Podstawowy model Ferrari FXX był oparty na Ferrari Enzo, jednak otrzymał szereg modyfikacji technicznych, dzięki którym jego osiągi znacznie przewyższały seryjną wersję. Najważniejsze zmiany względem Enzo:

  • Silnik: 6,3-litrowy V12 (zwiększona pojemność z 6,0 l), moc zwiększona do 800 KM (wzrost o 100 KM względem Enzo).
  • Skrzynia biegów: ulepszona sekwencyjna skrzynia F1, której czas zmiany biegów wynosił 100 ms (o połowę krócej niż w Enzo).
  • Aerodynamika: znacznie poprawiona, w tym duże tylne skrzydło i bardziej agresywne splittery, generujące 40% więcej docisku niż w Enzo.
  • Masa: redukcja masy o około 100 kg dzięki zastosowaniu lekkich materiałów, takich jak włókno węglowe i aluminium.
  • Układ hamulcowy: ceramiczne tarcze hamulcowe większej średnicy, zapewniające lepszą skuteczność hamowania.
  • Elektronika: system telemetrii przesyłający dane w czasie rzeczywistym do inżynierów Ferrari.

Ferrari wyprodukowało jedynie 30 egzemplarzy FXX, a jeden dodatkowy egzemplarz trafił do Michaela Schumachera jako wersja specjalna.

Ferrari FXX Evo (2007–2009) – pierwsza modernizacja

W 2007 roku Ferrari zaprezentowało wersję FXX Evoluzione, czyli zmodernizowaną wersję FXX, która otrzymała kolejne ulepszenia na bazie doświadczeń zdobytych podczas torowych testów. Najważniejsze zmiany w FXX Evo:

  • Moc silnika wzrosła do 860 KM przy 9500 obr./min.
  • Poprawiona aerodynamika, zwiększająca docisk o 25% w porównaniu do bazowego FXX.
  • Nowy system kontroli trakcji, pozwalający kierowcy na wybór poziomu ingerencji elektroniki w zależności od warunków na torze.
  • Skrócony czas zmiany biegów do 60 ms, co czyniło skrzynię jeszcze bardziej responsywną.
  • Jeszcze lżejsza konstrukcja, dzięki kolejnym optymalizacjom materiałowym.

Łącznie wszystkie egzemplarze FXX mogły zostać ulepszone do specyfikacji Evo w ramach programu modernizacji Ferrari.

Ferrari FXX-K (2014–2017) – kolejna generacja torowego Ferrari

Po zakończeniu programu FXX, Ferrari zaprezentowało kolejne ekstremalne auto torowe – Ferrari FXX-K. Był to model oparty na LaFerrari, ale podobnie jak poprzednik, przeznaczony wyłącznie na tory wyścigowe i oferowany wyłącznie dla klientów biorących udział w specjalnym programie Ferrari. Najważniejsze cechy FXX-K:

  • Napęd hybrydowy – pierwszy raz w historii Ferrari zastosowało napęd elektryczny w aucie z serii FXX.
  • Silnik V12 6.3 + system KERS, łączna moc: 1050 KM (860 KM z silnika spalinowego + 190 KM z jednostki elektrycznej).
  • Jeszcze bardziej zaawansowana aerodynamika – aktywne elementy aerodynamiczne zwiększające docisk.
  • System HY-KERS optymalizujący przepływ energii elektrycznej w zależności od stylu jazdy.

Wyprodukowano 40 egzemplarzy FXX-K, które podobnie jak poprzednie modele, były serwisowane przez Ferrari i wykorzystywane w ramach ekskluzywnego programu.

Ferrari FXX-K Evo (2017–) – najnowsza ewolucja

W 2017 roku Ferrari wprowadziło do sprzedaży wersję FXX-K Evo, która była jeszcze bardziej ekstremalną wersją FXX-K. Najważniejsze zmiany w FXX-K Evo:

  • Poprawiona aerodynamika – nowe elementy poprawiające docisk o 23% względem FXX-K i aż o 75% w porównaniu do LaFerrari.
  • Zmodyfikowane zawieszenie – poprawiające stabilność przy dużych prędkościach.
  • Redukcja masy, choć Ferrari nie podało dokładnych wartości.
  • Dodatkowe elementy aerodynamiczne – w tym nowy tylny spoiler i większy dyfuzor.

Produkcja FXX-K Evo była jeszcze bardziej limitowana niż wcześniejszych modeli, a część egzemplarzy FXX-K została zmodernizowana do wersji Evo w ramach programu Ferrari.

Seria FXX pozostaje jedną z najbardziej ekskluzywnych i zaawansowanych technologicznie serii Ferrari, dostępnych wyłącznie dla wybranych klientów marki.

Ostatnie 2 wiadomości związane z Ferrari FXX:

Edo Ferrari 599/630 GTB – 750 KM na drodze

Edo Ferrari 599/630 GTB – 750 KM na drodze Właściciele ekskluzywnego Ferrari FXX z pewnością marzyli o tym, aby kiedyś móc zjechać z toru wyścigowego i przejechać się publiczną drogą. Ale czy samochód o takiej...

czytaj dalej

Ferrari FXX Evoluzione – prawie, jak w Formule 1

Ferrari FXX Evoluzione – prawie, jak w Formule 1 W 2005 roku Ferrari przygotowało super limitowaną wersję modelu FXX, który wyprodukowano w zaledwie dwudziestu egzemplarzach. Teraz producent postanowił przedłużyć...

czytaj dalej