
Ferrari 488 to model, który zastąpił Ferrari 458 Italia i stał się jednym z najbardziej zaawansowanych supersamochodów włoskiej marki.
Jego debiut w 2015 roku zapoczątkował nową erę w gamie Ferrari, ponieważ model ten wprowadził turbodoładowanie do gamy silników V8 montowanych centralnie. Ferrari 488 było dostępne w wersjach coupé oraz spider, a na przestrzeni lat doczekało się kilku wersji specjalnych i modernizacji.
Ferrari 488 GTB (2015-2019)
488 GTB (Gran Turismo Berlinetta) to podstawowa wersja modelu, zaprezentowana w 2015 roku jako następca 458 Italia. Największą nowością w stosunku do poprzednika było zastosowanie podwójnie doładowanego silnika V8 o pojemności 3,9 litra.
Najważniejsze dane techniczne Ferrari 488 GTB:
- Silnik: 3.9 V8 biturbo
- Moc: 670 KM przy 8000 obr./min
- Moment obrotowy: 760 Nm przy 3000 obr./min
- Przyspieszenie 0–100 km/h: 3,0 s
- Prędkość maksymalna: 330 km/h
- Napęd: tylna oś
- Skrzynia biegów: 7-biegowa dwusprzęgłowa F1 DCT
Zastosowanie turbodoładowania było kontrowersyjne, ponieważ Ferrari przez długi czas opierało się na silnikach wolnossących. Mimo tego, jednostka 3.9 V8 została doceniona za responsywność i charakterystyczne brzmienie, choć różniące się od poprzednika.
Ferrari 488 GTB było pierwszym seryjnym modelem Ferrari, w którym inżynierowie tak mocno skupili się na aerodynamice, stosując aktywne elementy poprawiające docisk i przepływ powietrza.
Ferrari 488 Spider (2015-2019)
Krótko po premierze GTB Ferrari zaprezentowało wersję 488 Spider, która zyskała składany dach wykonany z aluminium. Mechanizm otwierania i zamykania dachu zajmował jedynie 14 sekund, a dodatkowe wzmocnienia nadwozia zapewniły, że auto zachowało właściwości jezdne zbliżone do coupé.
Dane techniczne wersji Spider były niemal identyczne jak w GTB, z nieco wyższą masą własną ze względu na wzmocnienia strukturalne (około 50 kg więcej).
Ferrari 488 Pista (2018-2020)
Ferrari 488 Pista to najbardziej ekstremalna wersja modelu, powstała jako duchowy następca 360 Challenge Stradale, 430 Scuderia i 458 Speciale. Nazwa „Pista” oznacza „tor” w języku włoskim, co odzwierciedla torowy charakter tej wersji.
Najważniejsze zmiany i dane techniczne Ferrari 488 Pista:
- Silnik: 3.9 V8 biturbo
- Moc: 720 KM przy 8000 obr./min
- Moment obrotowy: 770 Nm
- Przyspieszenie 0–100 km/h: 2,85 s
- Prędkość maksymalna: 340 km/h
- Masa własna: 1280 kg (o 90 kg mniej niż GTB)
488 Pista korzystało z technologii wywodzących się z motorsportu, takich jak system kontroli trakcji Ferrari Side Slip Control 6.0, aktywna aerodynamika oraz zaawansowane materiały kompozytowe. Samochód otrzymał liczne elementy karbonowe, zmniejszając masę i poprawiając wydajność aerodynamiczną.
Ferrari 488 Pista Spider (2018-2020)
Podobnie jak w przypadku wersji bazowej, Ferrari wprowadziło odmianę Spider dla wersji Pista. Model ten oferował takie same osiągi, lecz ważył o około 100 kg więcej niż wersja coupé. 488 Pista Spider było limitowane i szybko stało się kolekcjonerskim egzemplarzem.
Wersje specjalne i limitowane Ferrari 488
Ferrari 488 Challenge (2016–2020)
488 Challenge to wersja przeznaczona do wyścigowej serii Ferrari Challenge. Samochód był lżejszy od seryjnego modelu, miał zmodyfikowane zawieszenie i aerodynamikę. Moc silnika została zwiększona do 670 KM, a skrzynia biegów dostosowana do torowej jazdy.
Ferrari 488 GTE i 488 GT3
Te wersje zostały opracowane dla profesjonalnych zespołów wyścigowych i brały udział w takich zawodach jak FIA WEC (World Endurance Championship) oraz 24h Le Mans. Model 488 GTE odniosło liczne sukcesy, zdobywając tytuły mistrzowskie w FIA WEC.
Ferrari 488 Pista Piloti (2018)
Limitowana wersja dostępna tylko dla klientów Ferrari biorących udział w programach wyścigowych. Wyróżniała się specjalnym malowaniem inspirowanym barwami zespołów Ferrari, a także dodatkowymi elementami aerodynamicznymi.
Zakończenie produkcji (2019)
Produkcja Ferrari 488 zakończyła się w 2019 roku, gdy model został zastąpiony przez Ferrari F8 Tributo. Nowy model bazował na technologii i rozwiązaniach z 488 Pista, oferując moc 720 KM oraz bardziej dopracowaną aerodynamikę.
Ferrari 488 było przełomowym modelem, który wprowadził turbodoładowane silniki do gamy centralnie umieszczonych V8 w samochodach drogowych Ferrari. Mimo początkowych kontrowersji, model ten okazał się wielkim sukcesem, zarówno na drogach, jak i na torach wyścigowych.