Średnia ocena modelu na podstawie opinii »
użytkowników publikowanych w dziale »
opinie kierowców - oceń swoje auto »
eeeee
brak opinii

Ferrari LaFerrari

Ferrari LaFerrari

Ferrari LaFerrari to jeden z najbardziej przełomowych hipersamochodów XXI wieku.

Wprowadzony w 2013 roku, stanowił kulminację technologicznego dorobku włoskiej marki i był pierwszym seryjnie produkowanym modelem Ferrari z hybrydowym układem napędowym.

Jego historia na rynku europejskim obejmuje zarówno standardową wersję, jak i limitowaną odmianę bez dachu – LaFerrari Aperta.

Model ten nie doczekał się modernizacji w klasycznym rozumieniu, ale jego wpływ na przyszłe projekty Ferrari pozostaje niepodważalny.

Debiut i przełom technologiczny

Ferrari LaFerrari zadebiutowało na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Genewie w 2013 roku. Było to pierwsze Ferrari wyposażone w hybrydowy układ napędowy HY-KERS (Hybrid Kinetic Energy Recovery System), który łączył potężny, wolnossący silnik V12 o pojemności 6.3 litra (kod F140FE) z jednostką elektryczną. W rezultacie system generował łącznie 963 KM i 900 Nm, co czyniło LaFerrari najmocniejszym drogowym modelem w historii marki.

Najważniejsze cechy techniczne LaFerrari:

  • Silnik spalinowy: 6.3L V12, 800 KM, 700 Nm
  • Silnik elektryczny: 120 kW (163 KM), 270 Nm
  • Łączna moc: 963 KM, 900 Nm
  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 2,6 s
  • Prędkość maksymalna: ponad 350 km/h
  • Masa własna: ok. 1585 kg
  • Skrzynia biegów: 7-biegowa dwusprzęgłowa DCT

Zastosowanie hybrydowego układu KERS pozwalało na błyskawiczne dostarczanie dodatkowej mocy podczas przyspieszania, poprawiając zarówno osiągi, jak i efektywność energetyczną. LaFerrari korzystało z doświadczeń zespołu Scuderia Ferrari z Formuły 1, co zapewniło mu innowacyjne rozwiązania w zakresie aerodynamiki i konstrukcji podwozia.

Ferrari zdecydowało się ograniczyć produkcję LaFerrari do 499 egzemplarzy, które zostały wyprzedane jeszcze przed oficjalnym pokazem. Zdecydowana większość trafiła na rynek europejski oraz do wybranych klientów w innych częściach świata. Egzemplarze były przydzielane wyłącznie lojalnym klientom Ferrari, którzy mieli w swojej kolekcji wcześniejsze modele marki.

Samochód wyróżniał się agresywną, a zarazem elegancką stylistyką. W porównaniu do poprzednich hipersamochodów Ferrari, takich jak Enzo czy Ferrari F50, LaFerrari miało bardziej zaawansowaną aerodynamikę aktywną, obejmującą ruchome elementy na podwoziu oraz tylnym dyfuzorze.

Ferrari LaFerrari Aperta – wersja otwarta

W 2016 roku Ferrari zaprezentowało LaFerrari Aperta – limitowaną wersję bez dachu, stworzoną na uczczenie 70-lecia marki. Model ten zachował ten sam układ napędowy co wersja coupe, ale dzięki modyfikacjom strukturalnym miał zapewniać równie dobrą sztywność nadwozia i aerodynamikę.

Główne cechy LaFerrari Aperta:

  • Otwarta kabina: opcjonalny dach z włókna węglowego lub miękka osłona
  • Taka sama moc jak coupe: 963 KM
  • Minimalne różnice w osiągach: 0-100 km/h w 2,7 s, prędkość maksymalna identyczna

Liczba wyprodukowanych egzemplarzy wersji Aperta wynosiła 210 sztuk, z czego 200 trafiło do klientów, a 9 zostało przeznaczonych na użytek marki podczas specjalnych wydarzeń i aukcji charytatywnych. Ostatni egzemplarz został sprzedany na aukcji za 8,3 miliona euro, co czyni go jednym z najdroższych Ferrari w historii.

Wpływ na przyszłe modele Ferrari

LaFerrari było samochodem, który wyznaczył nowy standard w świecie hipersamochodów. Jego technologie miały ogromny wpływ na późniejsze modele Ferrari, w tym na hybrydowe SF90 Stradale i 296 GTB.

Najważniejsze aspekty, które przeniesiono do kolejnych generacji aut:

  • Zastosowanie napędu hybrydowego – Ferrari po raz pierwszy wykorzystało hybrydowy system KERS w seryjnym modelu, co później stało się standardem.
  • Zaawansowana aerodynamika aktywna – ruchome elementy poprawiające docisk i opory powietrza.
  • Ekstremalne osiągi – łączenie mocy spalinowej z elektryczną w celu uzyskania maksymalnej efektywności.

LaFerrari było także ostatnim modelem hipersamochodu Ferrari wyposażonym w wolnossący silnik V12, co czyni go szczególnie pożądanym przez kolekcjonerów.

Ostatnie 3 wiadomości związane z Ferrari LaFerrari:

Fernando Alonso szaleje w prototypie LaFerrari

Fernando Alonso szaleje w prototypie LaFerrari Kierowcy Formuły 1 pracujący dla Scuderii Ferrari nie mają lekkiego życia. Muszą myśleć i zachowywać się, jak urodzeni zwycięzcy i stawać na głowie, by wygrywać kolejne...

czytaj dalej

Fernando Alonso za kierownicą LaFerrari

Fernando Alonso za kierownicą LaFerrari Kierowca Formuły 1, członek zespołu Ferrari F1 i dwukrotny mistrz świata F1, Fernando Alonso ostatnio otrzymał kluczyki do prototypu najnowszego dziecka w stajni...

czytaj dalej

Ferrari LaFerrari - jeśli chcesz się poczuć jak kierowca Formuły 1

Ferrari LaFerrari 20Ferrari chwali się w Genewie najnowszą limitowaną serią o nazwie LaFerrari. Powstanie zaledwie 499 egzemplarzy tego samochodu. Choć nazwa może wydać się trochę mało twórcza, to ...

czytaj dalej