
Ferrari 612 Scaglietti to model, który na początku XXI wieku kontynuował tradycję luksusowych, czteromiejscowych grand tourerów marki Ferrari.
Zadebiutował w 2004 roku jako następca Ferrari 456 i był oferowany na rynku europejskim do 2011 roku. W tym okresie samochód przeszedł kilka modyfikacji, a także doczekał się specjalnych wersji.
Model 612 Scaglietti został zaprezentowany w styczniu 2004 roku podczas North American International Auto Show w Detroit. Ferrari nazwało go na cześć legendarnego włoskiego projektanta i konstruktora nadwozi – Sergio Scagliettiego, który w latach 50. i 60. XX wieku współpracował z marką, tworząc nadwozia dla takich ikon, jak 250 GTO i 375 MM.
Stylistycznie samochód nawiązywał do Ferrari 375 MM Berlinetta Speciale, modelu zaprojektowanego dla Ingrid Bergman – stąd charakterystyczne, obłe linie i długa maska. Projekt nadwozia wyszedł spod ręki Pininfariny i stanowił połączenie klasyki z nowoczesnością.
Silnik i osiągi – Ferrari 612 jako prawdziwe GT
Ferrari 612 Scaglietti było napędzane przez 5,7-litrowy silnik V12 o mocy 540 KM i maksymalnym momencie obrotowym 588 Nm. Jednostka ta wywodziła się z modelu Ferrari Enzo, ale została dostosowana do potrzeb bardziej komfortowego grand tourera.
Moc przenoszona była na tylną oś za pomocą:
- 6-biegowej manualnej skrzyni biegów, która była dostępna w standardzie
- 6-biegowej zautomatyzowanej przekładni F1A, oferującej możliwość zmiany biegów łopatkami przy kierownicy
Dzięki lekkiemu nadwoziu wykonanemu w całości z aluminium oraz optymalnemu rozkładowi masy 54:46 (przód: tył), Ferrari 612 Scaglietti było bardzo zwinne mimo swoich dużych rozmiarów. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosiło 4,2 sekundy, a prędkość maksymalna to 320 km/h.
Wersje specjalne Ferrari 612 Scaglietti
1. Ferrari 612 Sessanta (2007)
Z okazji 60-lecia Ferrari w 2007 roku marka wypuściła limitowaną edycję 612 Sessanta, ograniczoną do 60 egzemplarzy. Każdy egzemplarz miał unikalny emblemat na desce rozdzielczej upamiętniający rocznicę marki. Model ten wyróżniał się:
- Dwukolorowym malowaniem nadwozia
- Specjalnymi 19-calowymi felgami
- Szklanym panoramicznym dachem
- Zmodernizowanym wnętrzem z nową tapicerką i lepszym systemem multimedialnym
2. Ferrari 612 Kappa (2006) – unikatowa wersja
Jeden z najbardziej ekskluzywnych egzemplarzy 612 Scaglietti, zamówiony przez znanego kolekcjonera Petera Kalikowa. Wyróżniał się indywidualnym malowaniem, dedykowanymi detalami wnętrza oraz modyfikacjami nadwozia, czyniąc go jednym z najbardziej wyjątkowych 612 w historii.
3. Ferrari 612 GP Berne Edition (2007)
Ekskluzywna wersja stworzona na zamówienie, charakteryzująca się modyfikacjami stylistycznymi i wnętrzem inspirowanym motorsportem.
Wprowadzenie systemu One-to-One (2008)
W 2008 roku Ferrari zaprezentowało nową inicjatywę personalizacji pod nazwą One-to-One (OTO), która pozwalała klientom na niemal pełną dowolność w konfigurowaniu ich modelu 612 Scaglietti. Dzięki temu:
- Klienci mogli wybierać spośród unikalnych kolorów lakieru i wykończenia wnętrza
- Ferrari oferowało szeroki wybór materiałów, takich jak egzotyczne drewno czy specjalne rodzaje skóry
- Wprowadzono nowoczesny system multimedialny Bose z nawigacją i Bluetooth
Dodatkowo, samochody z pakietem OTO miały w standardzie elektrochromatyczny dach, który pozwalał na zmianę przezroczystości szkła w zależności od preferencji pasażerów.
Koniec produkcji (2011)
Ferrari 612 Scaglietti przeszło do historii w 2011 roku, kiedy zastąpiło go nowoczesne Ferrari FF. Nowy model wprowadził napęd na cztery koła oraz nadwozie typu shooting brake, co było dużą zmianą w stosunku do klasycznego designu 612.
Mimo że Ferrari 612 Scaglietti nigdy nie było najbardziej popularnym modelem marki, zyskało uznanie jako luksusowy grand tourer łączący osiągi V12 z komfortem i przestronnym wnętrzem. Do dziś pozostaje cenionym modelem wśród kolekcjonerów i miłośników klasycznych Ferrari.