Średnia ocena modelu na podstawie opinii »
użytkowników publikowanych w dziale »
opinie kierowców - oceń swoje auto »
eeeee
brak opinii

Ferrari Daytona SP3

Ferrari Daytona SP3

Ferrari Daytona SP3 to ściśle limitowany hipersamochód włoskiej marki, który stanowi część ekskluzywnej serii Icona.

Model ten został oficjalnie zaprezentowany w listopadzie 2021 roku podczas Ferrari Finali Mondiali na torze Mugello.

Jest to bezpośrednia inspiracja złotą erą wyścigów długodystansowych i legendarnym triumfem Ferrari w 24h Daytona w 1967 roku.

Stylistyka i nawiązania historyczne

Daytona SP3 czerpie garściami z ikonicznych prototypów wyścigowych lat 60., takich jak Ferrari 330 P4, 412 P oraz 512 S. Charakterystycznym elementem designu są agresywnie przetłoczone nadkola, niskoprofilowa kabina w stylu "canopy" oraz nowoczesna interpretacja żaluzjowego tylnego panelu, przywodzącego na myśl klasyczne Ferrari P4.

Aerodynamika modelu została opracowana z myślą o maksymalnej efektywności – zastosowano pasywne rozwiązania aerodynamiczne, eliminując konieczność aktywnych spoilerów. Dzięki temu samochód osiąga znakomitą stabilność przy wysokich prędkościach, co podkreśla jego wyścigowy charakter.

Silnik i osiągi – esencja V12

Pod maską Ferrari Daytona SP3 pracuje wolnossący silnik V12 o pojemności 6,5 litra (F140HC), bazujący na jednostce znanej z 812 Competizione. Jednak w tym przypadku został on jeszcze bardziej dopracowany – generuje 840 KM przy 9250 obr./min oraz 697 Nm momentu obrotowego.

Moc trafia na tylne koła poprzez 7-biegową dwusprzęgłową skrzynię F1 DCT, zapewniającą błyskawiczne zmiany przełożeń. Dzięki temu Daytona SP3 osiąga 0-100 km/h w 2,85 sekundy, a 200 km/h w zaledwie 7,4 sekundy. Prędkość maksymalna przekracza 340 km/h.

Lekka konstrukcja i zaawansowane technologie

Samochód bazuje na lekkim monokoku z włókna węglowego, inspirowanym technologią znaną z Formuły 1. Dzięki temu masa własna pojazdu wynosi jedynie 1485 kg (na sucho), co w połączeniu z potężnym V12 przekłada się na wyjątkową dynamikę. Ferrari zastosowało także unikalny układ jezdny:

  • Nowe opony Pirelli P Zero Corsa dostosowane specjalnie do modelu,
  • Zaawansowane systemy kontroli trakcji i stabilności,
  • SCM-E Frs – amortyzatory o zmiennej charakterystyce tłumienia,
  • SSC 6.1 – system zarządzania trakcją Ferrari.

Ograniczone grono klientów i limitowana produkcja

Daytona SP3 powstała w limitowanej serii 599 egzemplarzy, a każdy z nich został już sprzedany jeszcze przed premierą – wyłącznie dla wyselekcjonowanych klientów Ferrari. Cena katalogowa oscylowała wokół 2,25 mln euro, ale na rynku wtórnym wartość pojazdu szybko wzrosła kilkukrotnie.